Przewozy Regionalne poinformowały dziś o zdobyciu zgody na restrukturyzację od siódmego właściciela - marszałka woj. pomorskiego. Zgody wszystkich województw nie uda się jednak na razie uzyskać.
W piątek doszło do podpisania porozumienia, które ma uratować spółkę dzięki interwencji Agencji Rozwoju Przemysłu i oddłużeniu. Podpisali je marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego i opolskiego.
Plan opiera się na zapewnieniu rentowności poprzez głęboką restrukturyzację spółki oraz jej oddłużenie. Zakłada również wprowadzenie inwestora strategicznego, który będzie gwarantem wprowadzenia zmian w życie. Pisaliśmy o nim tutaj. Elementem programu restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne ma być zakup z pomocą środków unijnych 52 nowych pociągów w perspektywie 2014–2020.
Jak poinformowało dziś biuro prasowe przewoźnika, do porozumienia przystąpił siódmy właściciel - marszałek województwa pomorskiego. Cieszę się, że kolejny marszałek dołączył do tego grona. Będziemy kontynuować negocjacje z pozostałymi właścicielami, bo jest to jedyna szansa na osiągnięcie przez Przewozy Regionalne trwałej rentowności – mówi Tomasz Pasikowski, prezes Przewozów Regionalnych.
Jak wygląda sytuacja ze zbieraniem podpisów pozostałych województw? Otwarty sprzeciw wyraziły województwa dolnośląskie i wielkopolskie, posiadające własnych, dużych przewoźników. Razem posiadają 13,1 proc. udziałów w spółce Przewozy Regionalne. Nie wiadomo jeszcze, czy restrukturyzację uda się przeprowadzić bez zgody wszystkich właścicieli.
Małopolska i Pomorze Zachodnie: W porozumieniu są niekorzystne zapisy
Pozostałych marszałków zapytaliśmy, dlaczego nie podpisali porozumienia. Odpowiedzi dostaliśmy tylko od dwóch: – Przedstawiciele Województwa Małopolskiego uczestniczyli w spotkaniu w sprawie podpisania Porozumienia w sprawie restrukturyzacji spółki „Przewozy Regionalne” sp. z o.o., jednak ze względu na niekorzystne zapisy, Województwo Małopolskie nie podpisało tego dokumentu. Obecnie trwają dalsze negocjacje w tej sprawie – poinformowało krótko biuro prasowe UMWM.
Równie lakoniczna była odpowiedź województwa zachodniopomorskiego. – Jesteśmy jak najbardziej zainteresowani utrzymaniem na rynku oraz rozwojem spółki Przewozy Regionalne, niemniej jednak musimy zabezpieczyć żywotne interesy Samorządu Województwa. Dlatego też przesłaliśmy propozycje zmian zapisów porozumienia, tak aby możliwe było jego podpisanie przez Pomorze Zachodnie – brzmiała odpowiedź. Żadne z województw nie chce zdradzić, które zapisy porozumienia wywołują sprzeciw.
Związkowcy: Będzie strajk w Przewozach Regionalnych
Swoich zarzutów nie ukrywają za to związki zawodowe. "W związku z obecną sytuacją w Spółce Przewozy Regionalne bezpośrednio zagrażająca naszym miejscom pracy, na mocy podpisanego Protokołu Rozbieżności z dnia 4.11.2013r., zawartego w ramach sporu zbiorowego i przeprowadzonego referendum wśród pracowników Spółki z uwagi na brak Paktu Gwarancji Pracowniczych, podjęty zostanie strajk” - zagrozili we wtorek.
Ostateczną decyzję związkowcy podejmą na koniec tego miesiąca, a uzależniają ją od zawarcia stosownych porozumień konsolidujących segment przewozów regionalnych w Polsce oraz oddłużenia Spółki Przewozy Regionalne w tym terminie. Żądają też wstrzymania jakichkolwiek zwolnień, wykonywania przewozów jako podwykonawca, oraz udostępniania taboru spółkom marszałkowskim.